AP Pension og DSB i stort samarbejde om at skabe medietech-by i Odense
AP Pension og DSB i stort samarbejde om at skabe medietech-by i Odense

AP Pensions datterselskab, AP Ejendomme, og DSB Ejendomsudvikling (DSB EU) har efter udbud indgået et strategisk samarbejde om at udvikle en helt ny medietech-by i Odense, Media City Odense (MCO), som forventes at få en samlet volumen på cirka 40.000 kvadratmeter. Samarbejdet mellem AP Ejendomme og DSB EU er et såkaldt joint venture, hvor begge parter ejer 50 procent af projektet, og dermed er vejen banet for at skabe et nyt, stærkt mediekraftcenter i Odense.

I juni sidste år kunne TV 2 Danmark, JFM, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense løfte sløret for, at de havde underskrevet en hensigtserklæring med DSB EU om at skabe medietech-byen, Media City Odense, i Odense. Med hensigtserklæringen kunne DSB EU gå i gang med at finde en joint-venture-partner til projektet. Den partner bliver AP Pensions datterselskab, AP Ejendomme. For AP Ejendomme og DSB EU har efter et udbud netop indgået en aftale om et joint venture, hvor begge parter kommer til at eje 50 procent af den forventeligt 40.000 kvadratmeter store medietech-by, der skal udvikles. En række medier, marketingvirksomheder og medieuddannelser forventes at komme til at have deres daglige gang i Media City Odense.

Adm. direktør i AP Ejendomme, Peter Olsson, er glad for joint-venture-aftalen med DSB EU.

– Vi er meget glade for, at vi har vundet udbuddet om at blive medinvestorer på MCO. Det er et visionært projekt, som passer ind i vores strategi for kontorejendomme. Samtidig er der stor interesse for projektet blandt de potentielle lejere. Dermed har det ikke været svært at se os selv som en del af projektet, som vi ser frem til at arbejde videre med. Det er en oplagt investeringsmulighed for os, da vi går ind i projektet med de samme langsigtede interesser som DSB EU, fortæller Peter Olsson om projektet, der skal opføres på en nabogrund til Kvægtorvet, hvor TV 2 Danmark har sit hovedkontor.

Hos DSB EU har det været væsentligt at finde en partner, der vil være en del af projektet på lang sigt, og som arbejder til gavn for den grønne omstilling.

– Det har været væsentligt for os, at vores partner er en langsigtet investor, og det er AP Ejendomme. Samtidig skal MCO være mest muligt bæredygtig, og AP Ejendomme viser med sine projekter, at selskabet har en tilgang til arbejdet med den grønne omstilling, som flugter med vores egne ambitioner. De parametre har blandt andet været afgørende for, at vi har valgt, at vi sammen med AP Ejendomme skal realisere planerne for MCO. Med AP Ejendomme som partner på hele projektet, kan vi nu arbejde endnu mere målrettet med at komme videre med de mange planer, der er for hele området, siger Søren Beck-Heede, adm. direktør i DSB Ejendomsudvikling A/S.

Mere end et nyt kontorfællesskab
Hos parterne bag Media City Odense er der stor begejstring over, at finansieringen af byggeprojektet nu er på plads.

Hos TV 2 Danmark glæder de sig over, at samarbejdet baner vejen for realiseringen af det kommende hovedkvarter for MCO.

– Vi er glade for, at etableringen af medietech-byen nu bevæger sig ind i en mere konkret fase i forhold til at skabe de fysiske rammer for vores fælles vision om Danmarks mest attraktive medietech-arbejdsplads. Vi glæder os til det fortsatte arbejde og til sammen med vores partnere at udvikle et attraktivt miljø omkring Kvægtorvet, hvor innovation og tværgående samarbejde mellem medievirksomhederne bliver de vigtige omdrejningspunkter, siger TV 2’s adm. direktør, Anne Engdal Stig Christensen.

Parterne har udarbejdet et samarbejdsmanifest, der beskriver den hensigt, alle involverede har med den nye medietech-by. I samarbejdsmanifestet står der blandt andet, at MCO vil ’skabe et kreativt studiemiljø centralt i MCO, der tiltrækker og udvikler talent og bringer viden i spil med mediekraftcentrets virksomheder såvel som adgang for studerende til ekstraordinær praksisnær undervisning’, og det ser man hos JFM frem til at kunne få gjort til virkelighed i den kommende ejendom.

– Vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil skabe et mediekraftcenter med internationale ambitioner, og her spiller de studerende en central rolle sammen med industrien. De kommer med nye tanker og andre perspektiver på tingene, som medievirksomheder kan få gavn af. Derfor er det vigtigt, at vi samler gode kræfter og kompetencer, så vi kan skabe de bedst mulige rammer for de studerende, der fremover bliver en del af medieverden, hvilket kræver et tiltrækkende miljø i og omkring domicilet, siger Jesper Rosener adm. direktør i JFM.

SDU ser projektet som en oplagt mulighed for at skabe endnu større kobling mellem universitet og erhvervslivet.

– På SDU stræber vi efter at skabe viden og uddannelser af allerhøjeste karat. Det gør vi, fordi det er universitetets kerneopgave, men også fordi det til syvende og sidst skaber værdi for og med samfundet. Dette projekt vil i den grad bidrage til denne ambition og være til gavn for både universitet og erhvervsliv, siger rektor Jens Ringsmose.

Den regionale tv-station TV 2 Fyn planlægger at rykke hele virksomheden ind i det nye byggeri, når det står klar.

– Det nye MCO-domicil ligger i snorlige forlængelse af hele Media City Odense-projektet: At få medier på Fyn og i Danmark til at dele ressourcer, idéer og teknologi mest muligt. På den måde samler vi vores kompetencer og udnytter de mange synergier, så vi alle står stærkere til at sikre fynboerne og danskerne de bedste medier som et reelt alternativ til tech-giganterne. Det nye mediehus bliver samtidig en magnet for talent for alle, der arbejder med medier, kommunikation og medieteknologi. Det vil understøtte Odense bys fortsatte udvikling som en af Europas bedste små storbyer. Det glæder vi os til at blive en del af, siger Peter Zinck, bestyrelsesformand for TV 2 Fyn.

Media City Odense, som tegnes C.F. Møller Architects, forventes at komme til at rumme virksomhedsstørrelser fra 1-500 medarbejdere, og Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, glæder sig over, at AP Ejendomme sammen med DSB EU skal eje det kommende byggeri.

– Odense er i dag en af verdens førerende robotbyer. Samtidig har vi mange stærke medievirksomheder, og derfor er det oplagt at forene medier og teknologi ved at placere og udvikle fremtidens mediehus her. Det vil skabe et stort potentiale for at tiltrække mange nye arbejdspladser, studerende og erhvervsturister. Den teknologiske udvikling går stærkt, og ingen kan forudsige fremtiden for branchen. Men både de nye udfordringer og mange muligheder kan vi finde løsningerne på her og i det stærke samarbejde, MCO består af, hvor Odense Kommune også er strategisk partner. Ved at forene talentmasse, forskning, medievirksomheder, reklame- og techbranchen kan vi skabe synergier, innovation og gå nye veje, og det er stærkt og en rigtig god nyhed for byen, at Odense bliver kraftcenteret for den udvikling, siger borgmester Peter Rahbæk Juel.

Lejerne skal efter planen spænde fra større medievirksomheder med eget domicil til kontorhotel, der kan rumme mindre aktører fra mediebranchen, men alle vil være bundet sammen med delefunktioner på tværs som f.eks. kantine, mødecenter og cafe.

Tilbage