Byggeri er ansvarlig for stationsmoderniseringer og renovering af DSB’s bygninger og udfører løbende en række små og større projekter i hele landet.
Farum station

I februar 2020 afsluttede DSB Ejendomme i samarbejde med Furesø kommune en større renovering af stationsområdet omkring Farum station. I projektet blev gamle tagkonstruktioner reduceret og perrontage nedrevet for at skabe en lysere og mere overskuelig forplads og adgang til stationen. Gitterkonstruktionen blev malet rød og lyskilderne udskiftet til LED. Bedre belysning og åbenhed er begge vigtige tiltag i at øge trygheden for kunderne på stationen. Den eksisterende indendørs cykelparkering fik et løft, og fik etableret nye stativer, kraftigere belysning og en bedre og mere tydelig skiltning. Der blev ligeledes etableret ny udendørs cykelparkering ved østperronen.

Hillerød station

I efteråret 2019 afsluttede DSB Ejendomme en gennemgribende renovering af stationsbygningen i Hillerød. Stueetagen blev totalombygget og nyindrettet med en stor ventesal samt butikker til 7-Eleven og Lagkagehuset. 1. salen bev istandsat og udlejet til kontorhotel. På 2.sal blev lokalerne istandsat og nyindrettet til velfærdslokaler for det kørende personale på Hillerød station.

Bygningen blev både moderniseret og ført tilbage til dens oprindelige udtryk fra 1864. Bygningen fik roset og spir tilbage ligesom tilbygninger fra 1930’erne ud mod perronområdet blev revet ned. I stedet blev der etableret nye store glaspartier ind til ventesalen, der dermed blev lysere og mere kundevenligt. Mindre bygninger og et halvtag blev også revet ned for at give rum til en stor og åben plads, som i dag udgør et mødested for kunderne.

Perrontunnel på København H

I 2019 gennemførte DSB Ejendomme en større istandsættelse af perrontunnelen på Københavns Hovedbanegård. Der havde i flere år været udfordringer med renhold og tryghed i tunnelen, og istandsættelsen blev gennemført så tunnelen også kunne være klar til at tage imod passagerer fra den nye metrostation. Perrontunnelen giver dermed kunderne god mulighed for at skifte nemt og hurtigt mellem tog og metro.

Perrontunnelen er fredet, og derfor blev de oprindelige farver, materialer og overflader fastholdt, og den oprindelige port mod Kongeperronen retableret. Projektet førte til etablering af nye afløb,  nye overflader på lofter, vægge og gulv, og ny belysning. Der blev også etableret opmærksomhedsfelter, markeringer af trinforkanter og håndlister ved alle trapper samt ABA-anlæg og højttaleranlæg til evakuering.

Totalrenovering af Østerport station

Efter knap 3 års arbejde kunne Østerport i september 2019 atter byde kunderne indenfor. Østerport station blev bygget i 1897 og er i dag fredet. Totalrenoveringen var pga. stationens fredningsstatus ganske omfattende, idet der skulle benyttes originale materialer og farver. Projektet omfattede nyt skifertag, nyt terazzogulv, reetablering af træværk og opbygning af vægge efter oprindelig metode, komplet udskiftning af teknik og installationer, istandsættelse af DSB’s tunnel samt brug af farvearkæologi til at sikre bygningens oprindelige farver.

Udover en gennemgribende renovering skulle der også etableres adgang til den nye metrostation, så kunderne i dag kan skifte mellem tog og metro nemt og hurtigt. Projektet var ganske komplekst, idet stationen under hele forløbet var i fuld drift til glæde for de ca. 35.000 daglige kunder.