Rullende rengøring vækker glæde
Rullende rengøring vækker glæde

Der bliver tømt plastikposer under bordene, tørret borde af og rengjort toiletter, hvor der også opfyldes toiletpapir og toiletservietter. Og den lette men vigtige rengøring udløser dagligt smil og ”tak” fra kunderne, og nogle heldige undervejsrengøringsassistenter har også fået en klapsalve i toget.

Forsøgsordningen foregår på Kystbanen, mellem Odense og Fredericia og mellem Hjørring og Frederikshavn Den startede 1. juni og skal løbe et år frem.

Rart at være tæt på kunderne

Den gode stemning der spredes i toget med den løbende rengøring, går ikke medarbejderne forbi. Georgina er en del af forsøgsordningen på Kystbanen, og hun fortæller, at det er fantastisk at arbejde tæt på kunderne.

”Jeg oplever næsten dagligt, at vi får roser for, hvad vi gør. Alle har været megatilfredse, og det er bare fantastisk. Det giver en god følelse, når man kommer hjem”, forklarer undervejsrengøringsassistenten, der tidligere har arbejdet om natten og nu er glad for at være i direkte kontakt med kunderne.

Hun fortæller, at kunderne selv er gode til at imødekomme hende med deres affald, når hun går igennem toget, og at hun elsker at involvere sig og snakke med kunder i alle aldre.

Undervejsrengøringen erstatter ikke den normale hovedrengøring, men er tænkt som et supplement.

DSB regner med, at omkring 40% af lyntogene og 20% af InterCity-togene henover Fyn og knap 10% af togene på Kystbanen indgår i projektet.

Flytbar rengøring

Konceptet med undervejsrengøring er meget fleksibelt og har den fordel, at det nemt kan flyttes, for eksempel hvis sporarbejder kommer i vejen for de normale rutiner. Under sporarbejdet mellem Langå og Aalborg har medarbejdere fra stationsservice i Aalborg og Randers derfor samarbejdet med togpersonalet på den lille station om at få ordnet rengøringen, inden toget kørte tilbage mod København. På den måde er togene blevet gjort rene, selvom togene ikke har kunne komme frem til deres normale endestation.

Det er noget, serviceassistent Conni er meget tilfreds med.

”Det må jo være mærkeligt for kunderne at komme ombord på en endestation, og så er der ikke gjort rent. Det er jo helt bagvendt, og derfor er det godt, at vi har kunnet tilbyde dem det på Langå,” forklarer hun.

Tilbage